نوع چیدمان و رعایت اصول طراحی داخلی دفتر کار و فضاهای اداری به طور شگفت انگیزی میزان عملکرد کارمندان و احساس رضایت کارفرمایان را افزایش می دهد. چرا که محیط کار خانه دوم افراد است و انرژی که کارمندان از این محیط دریافت می کنند، روی کارشان منعکس خواهد شد. اگر توجه کرده باشید، شرکت های بزرگ و برندهای معروف دنیا برای طراحی داخلی دفاتر خود سرمایه گذاری کرده و از متخصصان طراحی داخلی برای طراحی و چیدمان محیط کاری خود بهره می برند. اگر شما هم به دنبال طراحی و بازسازی فضای کاری خود هستید و می خواهید دفتر کار زیبا و در عین حال کاربردی داشته باشید، تا آخر این مطلب همراه ما باشید. در این بخش برخی از مهم ترین اصول طراحی داخلی فضاهای اداری را شرح خواهیم داد.
شرکت معماری هوگان (طراح و مجری تخصصی پروژه های طراحی داخلی دفترکار)
شماره تماس دفتر جهت امور طراحی و اجرا:
021-88728124
شماره تماس خارج از ساعات اداری:
ایمیل بخش طراحی و اجرا:
آنچه در این مطلب خواهید خواند:
- اهمیت طراحی داخلی دفتر کار و فضاهای اداری
- شاخصه های اصلی فضای داخلی دفتر کار
- طراحی دفترکار شما با گروه معماری هوگان
- اصول طراحی داخلی دفتر کار و فضاهای اداری
- توجه به نورپردازی
- انتخاب سبک طراحی دکوراسیون
- انتخاب مبلمان کاربردی و استاندارد
- حضور گیاهان طبیعی در فضاهای اداری
- طراحی داخلی اتاق مدیریت
- رعایت اصول ارگونومیک
اهمیت طراحی داخلی دفتر کار و فضاهای اداری
در گذشته های نه چندان دور اهمیت دکوراسیون اداری در میان صاحبان شرکت های مختلف کمرنگ بود. آن ها از نقش طراحی داخلی فضای اداری غافل بوده و از این رو به نوع طراحی و چیدمان محیط کار خود توجه نمی کردند. اما امروزه این امر جزو اصول و گام های اولیه راه اندازی کسب و کارهای بزرگ و کوچک به شمار می آید. در برخی از مواقع نگرانی های مربوط به هزینه های طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی اداری موجب بی اهمیت شدن افراد نسبت به این موضوع بسیار مهم می شود. اما باید بدانید که توجه به آن به نفع شما خواهد بود.
دکوراسیون اداری برای هر دوی کارمندان و مشتریان ضروری می باشد. برای کارمندان از این جهت اهمیت دارد، زیرا آن ها بخش عمده زمانشان را در طول روز در محیط کارشان می گذرانند. بنابراین ضروری است که فضایی کاربردی، راحت، جذاب از لحاظ بصری و همچنین دعوت کننده باشد. تمامی این موارد می تواند موجب افزایش بازدهی و عملکرد کار شود. برای مشتریان نیز از طرفی دیگر مهم است، زیرا روندی را برای تجارت مشخص می کند و به مشتریان گزارشی به طور خلاصه و به صورت بصری در رابطه با برند تجاری، تخصص و موفقیت دفتر بیان می کند. همانطور که در طراحی فضاهای درمانی و سایر فضاها معمول است، طراحی داخلی ( مهم نیست که برای چه مکانی باشد) بر روحیه، نگرش، تحرک قوه خلاقیت، و تمامی روابط میان آن ها، تأثیر می گذارد. به همین دلیل است که ایجاد فضایی مساعد برای مدیران، کارمندان و مشتریان نه تنها تجمل گرایی محسوب نمی شود، بلکه به یک ضرورت تبدیل می شود.
از طرفی دیگر مشتریان اغلب پیام اصلی را از نوع دکوراسیون اداری که به آن مراجعه می کنند، دریافت می کنند. اگر طراحی داخلی دفتر کار ضعیف، قدیمی و بی نظم باشد، قطعا بر روی مشتریان تأثیر گذاشته و ممکن است که آن ها فکر کنند که روند کاری شرکت نیز همانند فضای داخلی آن ضعیف است. از طرفی دیگر طراحی فضای سازمان یافته، هوشمندانه و زیبا، اطلاعاتی جامع را درباره نام تجاری هر شرکت، موفقیت و خروجی آن به مراجعه کنندگان می دهد و باعث ارتقای اعتبار یک شرکت می شود. در این راستا می توانیم بگوییم که دکوراسیون اداری شبیه به «لباسی برای موفقیت یک شرکت» است.
دلایل مختلفی وجود دارد که میزان اهمیت طراحی داخلی و دکوراسیون اداری را اثبات می کند که در ادامه به برخی از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:
- در محیط کاری نظم و هماهنگی را افزایش می دهد.
- استفاده بهینه از فضاهای کاری کوچک
- ایجاد امنیت و آرامش در میان کارمندان و افزایش عملکرد آن ها
- برانگیختن حس رضایت و خرسندی در میان مشتریان که به دنبال آن قراردادهای مهم عقد می شود.
- حداکثر استفاده از حداقل فضا و مدیریت ساده کلیه بخش ها توسط مدیریت
شاخصه های اصلی فضای داخلی دفتر کار
نمونه ی جامع و بارز یک محیط سازمان یافته با سطح دسترسی بالا، فضای داخلی یک دفترکار می تواند باشد. طراحی و دکوراسیون داخلی پیوسته در حال تغییر و تکمیل است. در نتیجه شما بایستی تجهیزات دفترکار خود را با فضای کاری شرکت سازگار سازید. نوع طراحی و نحوه چیدمان فضا بر خروجی کار نهایی و میزان اعتماد به نفس اعضای یک سازمان نقشی اسای دارد. پس مهم است که به هنگام طراحی و اجرای دکوراسیون اداری نیازهای کارمندان و هم مشتریان خود را به درستی شناخته و بر اساس آن خواسته ها و نیازها، فضای کاری عملکردگرایی را ایجاد کنید که در عین حال آرامش بخش است. از ویژگی های اصلی یک دفترکار می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- وجود هارمونی طراحی و دکوراسیون اداری با فرهنگ سازمان
- طراحی محیطی ساده، مدرن و بروز
- ایجاد محیطی یکپارچه جهت افزایش روحیه کار گروهی
تحقق یافتن مواردی که اشاره شد، به تنهایی امکان زیر نمی باشد. طراحی و دکوراسیون این بخش مهم که همه ما ساعت مفید روز خود را در آن سپری می کنیم مطابق اصول باشد. برای دستیابی به این هدف بزرگ شما به حضور متخصصینی نیاز خواهید داشت که تجربه ی کافی در این حوزه را داشته باشند. شما می توانید صفر تا صد طراحی و بازسازی دفترکار خود را به گروه معماری هوگان بسپارید و فضایی امن، مدرن و زیبایی را برای خود و کارمندانتان ایجاد کنید.
طراحی دفترکار شما با گروه معماری هوگان
همانطور که اشاره شد، رعایت اصول طراحی داخلی دفتر کار و فضاهای اداری موضوعی مهم و اساسی است و عدم رعایت اصول مهم می تواند محیط کار به به فضایی غیر قابل تحمل و استرس آور تبدیل کند. پس باید برای طراحی و دکوراسیون داخلی دفتر خود از متخصصان و مهندسین با تجربه استفاده نمایید. گروه معماری هوگان بیش از یک دهه است که به صورت حرفه ای بازسازی و طراحی دفاتر کاری و سازمان ها را انجام داده است. برخی از این پروژه ها موفق به کسب جوایزی در سطح جهانی شده است. این مجموعه می تواند طراحی داخلی دفترکار شما را با حداقل هزینه ها به انجام برساند. راه های ارتباطی با کارشناسان گروه معماری هوگان به شرح زیر است.
شرکت معماری هوگان (طراح و مجری تخصصی پروژه های طراحی داخلی دفترکار)
شماره تماس دفتر جهت امور طراحی و اجرا:
021-88728124
شماره تماس خارج از ساعات اداری:
ایمیل بخش طراحی و اجرا:
اصول طراحی داخلی دفتر کار و فضاهای اداری
فارغ از متراژ دفتر کار و در نظر گرفتن میزان بزرگ و یا کوچک بودن فضای موجود و تعداد اتاق هایی که بدان نیاز خواهید داشت، به برخی از اصول مهم و بسیار کاربردی را برای طراحی دفتر اداری اشاره خواهیم کرد:
توجه به نورپردازی
از مهم ترین کارها و اصول طراحی دفتر کار، دقت در میزان روشنایی اتاق ها و محیط می باشد. توجه داشته باشید که دفترکارهای روشن باعث میشوند تا تاثیر مستقیم بر افزایش انرژی کارکنان داشته باشند. در حالت کلی محیط های تاریک با نور کم، بیشتر برای رسیدن به آرامش و استراحت مناسب می باشند و بدون شک نمی توان در چنین محیط هایی انتظار داشت تا افراد به درستی و با انرژی و هوشیاری تمام کارهای خود را انجام دهند.
تا حد امکان سعی کنید محیط هایی را برای دفتر کار انتخاب کنید که دارای پنجره و نور طبیعی هستند. اما اگر چنین شرایطی در دفتر ادارای شما وجود ندارد، با نورپردازی مصنوعی و کاملا استاندارد می توانید محیط را زیباتر و پر انرژی کنید.
انتخاب سبک طراحی دکوراسیون
در طراحی دکوراسیون دفتر اداری باید اصل سادگی را همیشه حفظ کنید. استفاده از مبلمان و میزهای ساده با تنوع رنگی کم باعث میشود تا محیط بازتر و مرتب تر بنظر برسد. طراحی دکوراسیون مینیمال در چند سال اخیر نه تنها در دفتر کار، بلکه در طراحی دکوراسیون منزل نیز کاربرد بسیار زیادی پیدا کرده است.
یکی از ایده های کاربردی در طراحی دفتر کار مدرن، استفاده از سبک مینیمال و جداسازی بخش های مختلف با طیف های رنگی متفاوت می باشد. با این کار نه تنها محیط زیبا میشود، بلکه نظم بسیار خوبی در آن ایجاد می گردد.
انتخاب مبلمان کاربردی و استاندارد
خلاقیت و ایده پردازی بخش جدایی ناپذیر در زندگی بوده و در سالهای اخیر با گسترش آن در طراحی و تولید مبلمان و لوازم اداری نیز روبرو هستیم. برای اینکه بتوانید در طراحی دکوراسیون داخلی دفتر کار خلاقانه عمل کنید، یکی ز بهترین اصول این است که قبل از خرید هر یک از تجهیزات ابتدا به درستی جستجو کنید تا گزینه های مناسب و شیک تری را خریداری نمایید. بسیاری از این وسایل و تجهیزات برای فضاهای کوچک طراحی شده اند و در نتیجه می توانند در محیط های اداری کوچک به خوبی استفاده شوند.
حضور گیاهان طبیعی در فضاهای اداری
در حالت کلی باید طراحی دکوراسیون دفتر کار مدیریت و سایر بخش ها را به گونه ای انجام داد تا در افزایش انرژی و بازدهی و احساس آرامش کارکنان تاثیر مثبت داشته باشد. وجود گل و گیاه در محیط های اداری و کاری از جمله مواردی می باشند که می توانند در این زمینه موثر باشند. استفاده از گل های متنوع با گلدان هایی با رنگ های متناسب با طرح و هارمونی کلی دفتر نه تنها حس خوبی به افراد می دهد، بلکه محیط را زیباتر کرده و مراجعه کنندگان نیز از آن لذت خواهند برد.
طراحی داخلی اتاق مدیریت
در حالت کلی طراحی دفتر کار مدیریت یکی از مهم ترین گام ها در طراحی اداری می باشد و باید اصول زیادی را مد نظر قرار داد. علاوه بر زیبایی و نظم و شیک بودن این محیط، نوع چیدمان وسایل باید به گونه ای باشد تا مدیر مجموعه بتواند بر سایر بخش ها نظارت داشته باشد. این مساله مخصوصا در محیط های بدون اتاق که میز مدیر در فاصله کم با سایر کارکنان قرار گرفته است دارای اهمیت می باشد.
رعایت اصول ارگونومیک
در دنیای امروز اغلب افراد بیشترین زمان از روز را در دفتر کار و محیط های اداری سپری میکنند. نشستن های طولانی مدت پشت میز به مرور تاثیر بسیار بدی بر سیستم بدن خواهد گذاشت و کمر درد و سایر بیماری ها ممکن است به سراغ افراد بیاید. به همین خاطر بهتر است در انتخاب تجهیزات اداری، میز و صندلی هایی را بخرید که علاوه بر زیبایی و تناسب با سایر وسایل، از استانداردهای لازم برخوردار بوده و اصول ارگونومیک در آنها رعایت شده باشند.
مهم ترین اصول طراحی دکوراسیون داخلی دفتر کار در این مطلب بیان شد و در نهایت با در نظر گرفتن روحیات و خواسته های کارکنان و سبک فعالیت آنها باید بتوانید طرحی ایده آل و مناسب را ارائه دهید.
شرکت معماری هوگان (طراح و مجری تخصصی پروژه های طراحی داخلی دفترکار)
شماره تماس دفتر جهت امور طراحی و اجرا:
021-88728124
شماره تماس خارج از ساعات اداری:
ایمیل بخش طراحی و اجرا: